Luokanopettaja (3-4 lk), 2019

« Takaisin

Erot muihin vastaajiin

Verrattava vastaajajoukko:   Yleissivistävä (6005 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).***
Katso kysymyksen jakauma: Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.***
Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Katso kysymyksen jakauma: Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Informaatiolukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: Informaatiolukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.**
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.**
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).**
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*
Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Katso kysymyksen jakauma: Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Katso kysymyksen jakauma: Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Älypuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla**
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Peruspuhelin**
Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)**
Katso kysymyksen jakauma: Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*
Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Palautteen antaminen oppilaille*
Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Katso kysymyksen jakauma: Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*
Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*
Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille*
Katso kysymyksen jakauma: Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan tulostaa 3D-tulostimella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Osa-alueiden vertailu

Alla näet omien vastausten sijoittumisen suhteessa vertailtavaan vastaajaryhmään. Palkin koko kertoo, miten suuri osa vastaajista on tässä joukossa.

Selvästi keskivertoa huonommatVähän keskivertoa huonommatKeskiverrotVähän keskivertoa paremmatSelvästi keskivertoa paremmat
Teknologiset valmiudet1921103613
Toimintatavat1722132424
Asennoituminen1618231925
Opetuskäyttö1524182123
Osaaminen1716201928