Speciallärare, 1.1.2018-26.6.2019

« Takaisin

Erot muihin vastaajiin

Verrattava vastaajajoukko:   Yleissivistävä (11854 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Peruspuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Älypuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille***
Katso kysymyksen jakauma: Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Katso kysymyksen jakauma: Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
parantaa oppilaiden opintosuorituksia***
Katso kysymyksen jakauma: parantaa oppilaiden opintosuorituksia
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Kannettava tietokone**
Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tabletti**
Katso kysymyksen jakauma: Tabletti
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Pöytäkone**
Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.**
Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.**
Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Katso kysymyksen jakauma: Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Katso kysymyksen jakauma: Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.*
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon esittäminen opetustilanteessa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)***
Katso kysymyksen jakauma: Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Informaatiolukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Informaatiolukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Palautteen antaminen oppilaille***
Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan tulostaa 3D-tulostimella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)***
Katso kysymyksen jakauma: Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Katso kysymyksen jakauma: Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Katso kysymyksen jakauma: Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.***
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).**
Katso kysymyksen jakauma: Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa**
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)**
Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.**
Katso kysymyksen jakauma: Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.**
Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä**
Katso kysymyksen jakauma: antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?**
Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Katso kysymyksen jakauma: Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Osa-alueiden vertailu

Alla näet omien vastausten sijoittumisen suhteessa vertailtavaan vastaajaryhmään. Palkin koko kertoo, miten suuri osa vastaajista on tässä joukossa.

Selvästi keskivertoa huonommatVähän keskivertoa huonommatKeskiverrotVähän keskivertoa paremmatSelvästi keskivertoa paremmat
Teknologiset valmiudet2520103313
Toimintatavat2023182018
Asennoituminen1817222519
Opetuskäyttö2622211714
Osaaminen2423211814