Vuosiraportti 31.12.2013-16.7.2019

« Takaisin

Osaaminen

Alla näet, mistä kysymyksistä osa-alue Osaaminen muodostuu.

Vinkki: kysymystä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen kysymyksen jakauman ja vastausvaihtoehdot.

* = Kysymyksen vaikutus tasoon on käänteinen.

Positiivisia vastauksia
Kaikki vastaajat
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.
56 %
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).
70 %
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.
81 %
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).
46 %
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.
63 %
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).
97 %
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).
69 %
Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).
56 %
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).
92 %
Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä.
55 %
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).
70 %
Ymmärrän internetin päivittäiset tietoturvariskit ja osaan varautua niihin.
84 %
Ymmärrän henkilötietojen käyttöön liittyvät vaatimukset ja riskit ja otan ne huomioon oppijoiden tietoja käsitellessäni.
93 %
Tunnen opetukseni kannalta keskeiset sähköiset tietolähteet.
76 %
Osaan käyttää hakukoneita ja valita tehokkaat hakusanat etsimäni tiedon löytämiseen.
89 %
Osaan ohjata oppijoita valitsemaan ja vertailemaan tietolähteitä.
76 %
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen ja järjestelemiseen.
78 %
Osaan arvioida verkosta saadun tiedon luotettavuuden.
90 %
Osaan ohjata oppijoita kriittisen medialukutaidon omaksumiseen.
82 %
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.
33 %
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).
99 %
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).
80 %
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
85 %
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).
40 %
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).
60 %
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).
35 %
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.
86 %
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.
84 %
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.
83 %
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.
35 %
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).
29 %
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).
13 %
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).
95 %
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.
53 %
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).
48 %
Osaan käyttää digikameraa eli ottaa kuvia ja siirtää niitä tietokoneelle.
91 %
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).
80 %
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).
35 %
Osaan äänenkäsittelyn perusteet (esim. nauhoittaminen, editointi).
34 %
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia. *
19 %
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.
73 %
Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. 
64 %
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.
93 %
Osaan hyödyntää erikoisempia tietopalveluja tiedon hakemiseen, kuten esim. kirjaston sähköiset hakupalvelut, Google Scholar tai tieteelliset tietokannat.
56 %
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).
57 %
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). 
15 %
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppijoiden kanssa.
7.9 %
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
40 %
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
61 %
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.
27 %
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
45 %
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.
67 %
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.
73 %
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.
34 %
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
22 %
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.
5.2 %
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.
6.5 %
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
43 %
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin *
30 %
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.
28 %
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).
71 %
Osa-alueen Osaaminen jakauma
Kaikki vastaajat
Taso
0-1
4
Taso
1-2
48
Taso
2-3
42
Taso
3-4
7