Uskonto, 2018

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2017 (258 kpl) |   Vuosi 2016 (118 kpl) |   Vuosi 2015 (101 kpl) |   Vuosi 2014 (121 kpl) |   Vuosi 2013 (115 kpl) |   Vuosi 2012 (53 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.**
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Kannettava tietokone**
Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.**
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Katso kysymyksen jakauma: parantaa oppilaiden opintosuorituksia
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*
Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Katso kysymyksen jakauma: Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*
Katso kysymyksen jakauma: Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Älypuhelin*
Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille*
Katso kysymyksen jakauma: Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tabletti*
Katso kysymyksen jakauma: Tabletti
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Peruspuhelin*
Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*
Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.