Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2017 (151 kpl) | Vuosi 2016 (74 kpl) | Vuosi 2015 (49 kpl) | Vuosi 2014 (74 kpl) | Vuosi 2013 (65 kpl) | Vuosi 2012 (13 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Kannettava tietokone* Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.* Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* Katso kysymyksen jakauma: Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* Katso kysymyksen jakauma: antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Seuraan sosiaalisen median verkostoja oppiakseni uutta.* Katso kysymyksen jakauma: Seuraan sosiaalisen median verkostoja oppiakseni uutta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)* Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Peruspuhelin* Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.* Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.* Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)* Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:* Katso kysymyksen jakauma: Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä: Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.