Special education teacher, 2012

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (2368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt***
Se frågans fördelning: Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.*
Se frågans fördelning: Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet*
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely***
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköposti ja kalenteri***
Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)***
Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)***
Se frågans fördelning: Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Tekijänoikeudet***
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä***
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)**
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?**
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?**
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?**
Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.**
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja*
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)*
Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)*
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali*
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.*
Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Netiketti ja someketti*
Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.*
Se frågans fördelning: Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)*
Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter2720172016
Rutiner1626242112
Inställning1222123123
Undervisningsbruk2122192414
Kunnande824461111

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Special education teacherAllmän utbildning
SpelEtt5018
Papunet3310
LukiMat278
WSOY:s lärospel5236
Varierande sidor som samlats från internet5946
Perunakellari168
Pedanet3021
Otavas lärospel och uppgifter2417
Edu.fi148
Sanoma pro4234
Linux75
Helmi2723
Bokseriens uppgifter6358

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Special education teacherAllmän utbildning
Geogebra04
Abitreenit03
iOS14
Moodle410
Microsoft PowerPoint4153
Windows Movie Maker612
YouTube4556
Mozilla Firefox3646
GIMP37
Facebook59
Safari36
Wikipedia4654
Microsoft Word8086
Google Docs58
Pages13
Dropbox12
SMART Notebook46
Prezi12
Windows7882