Speciallärare, 1.1.2018-26.6.2019

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2019 (1217 st.) |   År 2018 (1384 st.) |   År 2017 (1724 st.) |   År 2016 (876 st.) |   År 2015 (501 st.) |   År 2014 (625 st.) |   År 2013 (716 st.) |   År 2012 (267 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Telefon med basfunktioner***
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
förbättrar elevernas studieprestationer*
Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Se frågans fördelning: hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Pekdator***
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.**
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.**
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.**
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*
Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Feedback till eleverna*
Se frågans fördelning: Feedback till eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*
Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Se frågans fördelning: När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.