Klasslärare (årkurser 5-6), 2014

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2013 (772 st.) |   År 2012 (368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.***
Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?***
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Används trådlöst nät vid din skola?***
Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?***
Se frågans fördelning: Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?***
Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.***
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). ***
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).***
Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).***
Se frågans fördelning: Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).***
Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).***
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.***
Se frågans fördelning: Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).***
Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).***
Se frågans fördelning: Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.***
Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda dataprojektor smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).**
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).**
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.**
Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.**
Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").**
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.**
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. *
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*
Se frågans fördelning: I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.*
Se frågans fördelning: Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).*
Se frågans fördelning: Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.**
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2014 År 2013
Sanomapro.fi6833
Ipad tillämpningar för undervisning223
Pinterest359
SanomaPron pelit272
Perunakellari.fi242
Papunet.fi3713
IPad appseja130
Otavan opepalvelu3111
Google-sivustot211
Imovie142
Safari173
SMART Notebook227
Adobe Acrobat101
Otava opepalvelu2711
Dropbox144
Google Drive82
Microsoft PowerPoint5742
Yle Areena6047
Sanakirja.org157
Facebook156
iOS72
YouTube7462
Pages41
LibreOffice Writer40
Paint Shop Pro94
Prezi62
Android41
Google Chrome2822
Google-översättare1712
Yle Levande Arkiv2620
Google bilder7367
Fronter1814
Microsoft Excel2824
Linux32
Wikipedia6459

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2014 År 2013
Perunakellari2743
Papunet2029
Internet Explorer7684
WSOY:s lärospel4150
Sanoma pro6571
Windows7277
Bokseriens uppgifter7579
Pedanet1619