Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Allmän utbildning (2368 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt*** Se frågans fördelning: Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Verkko-oppimisympäristö** Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.** Se frågans fördelning: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.* Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.* Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.* Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sähköposti ja kalenteri* Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet* Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)* Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet) Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Netiketti ja someketti* Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Oman opetusalan sovellukset* Se frågans fördelning: Oman opetusalan sovellukset Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)* Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma) Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Tiedonhaku ja -hallinta* Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Esitystekniikka opetuskäytössä* Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)* Se frågans fördelning: Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi) Medeltal för den egna svarargruppen 1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 37 | 15 | 13 | 13 | 21 |
Rutiner | 29 | 23 | 29 | 8 | 12 |
Inställning | 12 | 27 | 15 | 19 | 27 |
Undervisningsbruk | 29 | 13 | 19 | 23 | 15 |
Kunnande | 21 | 13 | 38 | 15 | 12 |
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Handarbete / slöjd | Allmän utbildning | |
---|---|---|
Internet Explorer | 73 | 65 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Handarbete / slöjd | Allmän utbildning | |
---|---|---|
Sanoma pro | 4 | 34 |
Bokseriens uppgifter | 12 | 58 |
WSOY:s lärospel | 6 | 36 |
KiVa-spel | 2 | 15 |
Varierande sidor som samlats från internet | 17 | 46 |
Elektroniskt material av läroböcker | 12 | 35 |
Moodle | 2 | 10 |
Pedanet | 8 | 21 |
Yles opettaja.tv | 2 | 9 |
Microsoft Paint | 10 | 20 |
Microsoft Excel | 21 | 33 |
Opettaja.tv | 4 | 9 |
Perunakellari | 4 | 8 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 4 | 8 |