Livsåskådningskunskap, 2014

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (4910 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.***
Se frågans fördelning: Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?**
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.**
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?**
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.**
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. **
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.**
Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.**
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).**
Se frågans fördelning: Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?**
Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.**
Se frågans fördelning: Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*
Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*
Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*
Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Används trådlöst nät vid din skola?*
Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.*
Se frågans fördelning: Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*
Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*
Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.*
Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
Se frågans fördelning: Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*
Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*
Se frågans fördelning: Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag förstår de dagliga informationssäkerhetsriskerna på internet och kan förbereda mig för dem.*
Se frågans fördelning: Jag förstår de dagliga informationssäkerhetsriskerna på internet och kan förbereda mig för dem.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp.*
Se frågans fördelning: I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter167242231
Rutiner1328102128
Inställning1312292916
Undervisningsbruk154103734
Kunnande1114192432

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

LivsåskådningskunskapAllmän utbildning
Yle Levande Arkiv5628
Yle Areena8160
Abitreenit2810
Wilma8573
Facebook2914
Google Chrome5943
Google bilder7664
Otavan opepalvelu3423
Moodle189
Safari3121
Google-översättare3222
Adobe Photoshop136
Google Drive2819
Sanakirja.org3526
Google Docs2618
YouTube8275
Fronter2517
OpenOffice Write2517
iOS1912
Prezi1610

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

LivsåskådningskunskapAllmän utbildning
Perunakellari.fi116
SanomaPron pelit116
Perunakellari323
Papunet113
SpelEtt319
LukiMat112
WSOY:s lärospel1023
Bokseriens uppgifter4160
Otavas lärospel och uppgifter1224
Windows Movie Maker411
KiVa-spel715
Paint Shop Pro38
Sanomapro.fi3446
Ipad tillämpningar för undervisning916
Varierande sidor som samlats från internet2839
Sanoma pro3848
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet4757
Elektroniskt material av läroböcker4655
Helmi1218