Modersmål, 2014

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Alla som svarat (5331 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).***
Se frågans fördelning: Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.***
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.***
Se frågans fördelning: Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?***
Se frågans fördelning: Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda dataprojektor smidigt.**
Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.**
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.**
Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.*
Se frågans fördelning: Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).***
Se frågans fördelning: Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.**
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?**
Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. **
Se frågans fördelning: Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*
Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*
Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*
Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.*
Se frågans fördelning: Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*
Se frågans fördelning: Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter1919261818
Rutiner2122201918
Inställning2020222216
Undervisningsbruk1318212424
Kunnande1520242318

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

ModersmålAlla som svarat
Yle Levande Arkiv5327
Yle Areena7358
Google Drive3019
Abitreenit2010
YouTube8374
Prezi1710
Google Docs2618
Otavan opepalvelu2921
Microsoft PowerPoint7163
Google Chrome4942
Wikipedia6962
Facebook2015
Mozilla Firefox6256
Bokseriens uppgifter6256
Wilma7873
Microsoft Word9087
Windows Movie Maker1411
Imovie1613
Twitter42
OpenOffice Write2016
Linux75
Pages86

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

ModersmålAlla som svarat
Kirjakuja.fi316
LukiMat111
SpelEtt418
Ipad tillämpningar för undervisning515
Papunet.fi414
Google Earth1328
WSOY:s lärospel921
Pinterest514
Perunakellari.fi615
KiVa-spel614
Papunet513
Otavas lärospel och uppgifter1222
SanomaPron pelit615
Geogebra15
Perunakellari1321
Opettaja.tv1726
Varierande sidor som samlats från internet2837
Yles opettaja.tv1016
Microsoft Excel3341
Microsoft Paint1116
Primus1823
Paint Shop Pro47
SMART Notebook1418
Edu.fi2832
Sanoma pro4045
Sanakirja.org2225