Fysik, 2012

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (2368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön***
Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tekijänoikeudet***
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)***
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)***
Se frågans fördelning: Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)***
Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):**
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Sähköposti ja kalenteri**
Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä**
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.**
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali**
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)**
Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Oman opetusalan sovellukset**
Se frågans fördelning: Oman opetusalan sovellukset
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet*
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja*
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)*
Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)*
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely*
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön.*
Se frågans fördelning: Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Verkko-oppimisympäristö*
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.***
Se frågans fördelning: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.*
Se frågans fördelning: Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*
Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.*
Se frågans fördelning: Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Netiketti ja someketti*
Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*
Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter2016201627
Rutiner1422271819
Inställning272521188
Undervisningsbruk149123232
Kunnande1220341717

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

FysikAllmän utbildning
Geogebra344
Microsoft Excel5933
Mozilla Firefox5846
GIMP157
Linux125
Moodle1710
iOS94
Elektroniskt material av läroböcker4435
Prezi52
SMART Notebook106
Opettaja.tv149
Safari96
Dropbox42
Microsoft PowerPoint5953

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

FysikAllmän utbildning
SpelEtt218
KiVa-spel315
Papunet110
Perunakellari18
WSOY:s lärospel2236
LukiMat38
Varierande sidor som samlats från internet3446
Pedanet1321
Otavas lärospel och uppgifter1017
Facebook69
Android12