Hälsokunskap, 2018

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2017 (358 st.) |   År 2016 (174 st.) |   År 2015 (164 st.) |   År 2014 (164 st.) |   År 2013 (223 st.) |   År 2012 (88 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Bärbar dator**
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).**
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer *
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*
Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål *
Se frågans fördelning: Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*
Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Pekdator**
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Stationär dator*
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*
Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.