Livsåskådningskunskap, 2013

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2012 (28 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Verkko-oppimisympäristö**
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Används trådlöst nät vid din skola?*
Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet*
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):*
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä*
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)*
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)*
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali*
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely*
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja*
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.**
Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*
Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2013 År 2012
Yle Areena614
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet4814
Edu.fi3511
Facebook194
Opettaja.tv3818
Google Chrome2811
Google Earth2611
Yles opettaja.tv207
Mozilla Firefox7150
Wilma7457
Google Docs167

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2013 År 2012
Varierande sidor som samlats från internet2350
Bokseriens uppgifter4161
Moodle1225