Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2018 (71 kpl) | Vuosi 2017 (96 kpl) | Vuosi 2016 (39 kpl) | Vuosi 2015 (24 kpl) | Vuosi 2014 (32 kpl) | Vuosi 2013 (37 kpl) | Vuosi 2012 (3 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Älypuhelin*** Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.** Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.* Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kannettava tietokone* Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Peruspuhelin** Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Pöytäkone* Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).* Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.