Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2019 (1247 kpl) | Vuosi 2018 (1384 kpl) | Vuosi 2017 (1724 kpl) | Vuosi 2016 (876 kpl) | Vuosi 2015 (501 kpl) | Vuosi 2014 (625 kpl) | Vuosi 2013 (716 kpl) | Vuosi 2012 (267 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Älypuhelin*** Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Kannettava tietokone*** Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.** Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.** Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää** Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.** Katso kysymyksen jakauma: Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.** Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille** Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.** Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.* Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Peruspuhelin*** Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Pöytäkone*** Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*** Katso kysymyksen jakauma: Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Tabletti* Katso kysymyksen jakauma: Tabletti Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)* Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?* Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* Katso kysymyksen jakauma: Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.* Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.