Erot muihin vastaajiin
Verrattava vastaajajoukko: Yleissivistävä (11760 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*** Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)** Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.** Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa** Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Peruspuhelin** Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.** Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Pöytäkone* Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)* Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** Katso kysymyksen jakauma: Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä: Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*** Katso kysymyksen jakauma: Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Palautteen antaminen oppilaille** Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.** Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.** Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** Katso kysymyksen jakauma: Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)** Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design) Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.** Katso kysymyksen jakauma: Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.** Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.** Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.** Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* Katso kysymyksen jakauma: Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta* Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* Katso kysymyksen jakauma: Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Osa-alueiden vertailu
Alla näet omien vastausten sijoittumisen suhteessa vertailtavaan vastaajaryhmään. Palkin koko kertoo, miten suuri osa vastaajista on tässä joukossa.
Selvästi keskivertoa huonommat | Vähän keskivertoa huonommat | Keskiverrot | Vähän keskivertoa paremmat | Selvästi keskivertoa paremmat | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiset valmiudet | 15 | 31 | 15 | 14 | 26 |
Toimintatavat | 26 | 27 | 20 | 16 | 11 |
Asennoituminen | 17 | 16 | 14 | 31 | 23 |
Opetuskäyttö | 28 | 23 | 20 | 15 | 15 |
Osaaminen | 27 | 16 | 26 | 17 | 15 |