Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2021 (2 kpl) | Vuosi 2020 (182 kpl) | Vuosi 2019 (389 kpl) | Vuosi 2018 (506 kpl) | Vuosi 2017 (652 kpl) | Vuosi 2016 (283 kpl) | Vuosi 2015 (216 kpl) | Vuosi 2014 (266 kpl) | Vuosi 2013 (318 kpl) | Vuosi 2012 (120 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Seuraan sosiaalisen median verkostoja oppiakseni uutta.*** Katso kysymyksen jakauma: Seuraan sosiaalisen median verkostoja oppiakseni uutta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.** Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.* Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.* Katso kysymyksen jakauma: Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.* Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.* Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *** Katso kysymyksen jakauma: Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.** Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.* Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.* Katso kysymyksen jakauma: Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.* Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?* Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?* Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi? Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
1.1.2012-6.8.2020 | Vuosi 2015 | |
---|---|---|
Wilma | 16 | 0 |
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
1.1.2012-6.8.2020 | Vuosi 2015 | |
---|---|---|
Microsoft Word | 31 | 88 |
YouTube | 28 | 83 |
Kirjasarjan tehtävät | 28 | 81 |
Oppikirjojen sähköinen materiaali | 25 | 76 |
Sanomapro.fi | 15 | 69 |
Sanoma pro | 23 | 73 |
Sanakirja.org | 16 | 67 |
Wikipedia | 21 | 65 |
Netistä löytämiäni valmiita tehtäviä | 19 | 61 |
SanomaPron pelit | 7 | 49 |
Vaihtelevat netistä poimitut sivustot | 15 | 55 |
Google-kuvat | 16 | 56 |
Otava opepalvelu | 8 | 41 |
Microsoft PowerPoint | 19 | 53 |
Google-sivustot | 8 | 40 |
Otavan opepalvelu | 8 | 37 |
Otavan oppimispelit ja tehtävät | 9 | 36 |
Yle Areena | 15 | 42 |
Adobe Acrobat | 5 | 30 |
Google-kääntäjä | 8 | 31 |
Google Drive | 5 | 26 |
Google Docs | 6 | 25 |
Pedanet | 8 | 27 |
Abitreenit | 10 | 29 |
WSOY:n oppimispelit | 9 | 26 |
Yle Elävä Arkisto | 4 | 17 |
Ylen opettaja.tv | 4 | 18 |
Perunakellari | 5 | 18 |
IPad appseja | 3 | 14 |
Perunakellari.fi | 2 | 13 |
Microsoft Excel | 7 | 20 |
Fronter | 2 | 13 |
5 | 18 | |
Edu.fi | 6 | 15 |
Dropbox | 3 | 11 |
IPad opetussovelluksia | 2 | 9 |
Prezi | 2 | 8 |
OpenOffice Write | 5 | 13 |
Google+ | 1 | 6 |
Google Earth | 5 | 11 |
Moodle | 4 | 10 |
LibreOffice Writer | 1 | 6 |
1 | 5 | |
Papunet.fi | 1 | 4 |
Papunet | 2 | 6 |
Windows Movie Maker | 2 | 6 |
SMART Notebook | 4 | 8 |
IMovie | 2 | 5 |
KiVa-pelit | 1 | 4 |
Microsoft Paint | 2 | 5 |
Opettaja.tv | 2 | 5 |
1 | 2 | |
GIMP | 1 | 2 |
Pages | 1 | 2 |
Adobe Connect | 0 | 1 |
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2012 - 6.8.2020. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.