Yhteiskuntaoppi, 1.1.2018-8.12.2019

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2021 (46 kpl) |   Vuosi 2020 (114 kpl) |   Vuosi 2019 (198 kpl) |   Vuosi 2018 (270 kpl) |   Vuosi 2017 (313 kpl) |   Vuosi 2016 (166 kpl) |   Vuosi 2015 (142 kpl) |   Vuosi 2014 (170 kpl) |   Vuosi 2013 (159 kpl) |   Vuosi 2012 (77 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:**
Katso kysymyksen jakauma: Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.**
Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tabletti*
Katso kysymyksen jakauma: Tabletti
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Katso kysymyksen jakauma: Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Pöytäkone*
Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.*
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Katso kysymyksen jakauma: Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kannettava tietokone*
Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Katso kysymyksen jakauma: Oma tvt-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*
Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.