Erot muihin vastaajiin
Verrattava vastaajajoukko: Yleissivistävä (2368 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön*** Katso kysymyksen jakauma: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)*** Katso kysymyksen jakauma: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)*** Katso kysymyksen jakauma: Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.*** Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tekijänoikeudet*** Katso kysymyksen jakauma: Tekijänoikeudet Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):*** Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi): Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)*** Katso kysymyksen jakauma: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tietoturva ja tietosuoja*** Katso kysymyksen jakauma: Tietoturva ja tietosuoja Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma) Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Sähköposti ja kalenteri*** Katso kysymyksen jakauma: Sähköposti ja kalenteri Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Sähköinen oppimateriaali*** Katso kysymyksen jakauma: Sähköinen oppimateriaali Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Oman opetusalan sovellukset*** Katso kysymyksen jakauma: Oman opetusalan sovellukset Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Esitystekniikka opetuskäytössä*** Katso kysymyksen jakauma: Esitystekniikka opetuskäytössä Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.*** Katso kysymyksen jakauma: Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet*** Katso kysymyksen jakauma: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?*** Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan? Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)** Katso kysymyksen jakauma: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely** Katso kysymyksen jakauma: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Verkko-oppimisympäristö** Katso kysymyksen jakauma: Verkko-oppimisympäristö Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)** Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön.* Katso kysymyksen jakauma: Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.* Katso kysymyksen jakauma: Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tiedonhaku ja -hallinta* Katso kysymyksen jakauma: Tiedonhaku ja -hallinta Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)* Katso kysymyksen jakauma: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.*** Katso kysymyksen jakauma: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti.** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.* Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.* Katso kysymyksen jakauma: Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Osa-alueiden vertailu
Alla näet omien vastausten sijoittumisen suhteessa vertailtavaan vastaajaryhmään. Palkin koko kertoo, miten suuri osa vastaajista on tässä joukossa.
Selvästi keskivertoa huonommat | Vähän keskivertoa huonommat | Keskiverrot | Vähän keskivertoa paremmat | Selvästi keskivertoa paremmat | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiset valmiudet | 20 | 17 | 18 | 17 | 28 |
Toimintatavat | 16 | 19 | 24 | 22 | 19 |
Asennoituminen | 27 | 28 | 18 | 19 | 9 |
Opetuskäyttö | 12 | 10 | 13 | 30 | 35 |
Osaaminen | 11 | 19 | 30 | 16 | 24 |
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Matematiikka | Yleissivistävä | |
---|---|---|
Geogebra | 37 | 4 |
Microsoft Excel | 63 | 33 |
GIMP | 21 | 7 |
Mozilla Firefox | 60 | 46 |
iOS | 8 | 4 |
Linux | 10 | 5 |
SMART Notebook | 11 | 6 |
Moodle | 15 | 10 |
Safari | 10 | 6 |
Paint Shop Pro | 10 | 6 |
Prezi | 4 | 2 |
Microsoft PowerPoint | 59 | 53 |
Windows | 86 | 82 |
Internet Explorer | 69 | 65 |
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Matematiikka | Yleissivistävä | |
---|---|---|
KiVa-pelit | 3 | 15 |
Perunakellari | 1 | 8 |
LukiMat | 2 | 8 |
WSOY:n oppimispelit | 20 | 36 |
Otavan oppimispelit ja tehtävät | 7 | 17 |
Vaihtelevat netistä poimitut sivustot | 35 | 46 |
Pedanet | 13 | 21 |
Google Earth | 2 | 4 |
Wikipedia | 47 | 54 |
Microsoft Word | 81 | 86 |
YouTube | 50 | 56 |
Ylen opettaja.tv | 6 | 9 |