Ranska, 2015

« Takaisin

Erot muihin vastaajiin

Verrattava vastaajajoukko:   Yleissivistävä (4115 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.**
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.**
Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?*
Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.*
Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*
Katso kysymyksen jakauma: Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.*
Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.*
Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.***
Katso kysymyksen jakauma: Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää digikameraa eli ottaa kuvia ja siirtää niitä tietokoneelle.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää digikameraa eli ottaa kuvia ja siirtää niitä tietokoneelle.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). ***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). 
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.*
Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan hyödyntää erikoisempia tietopalveluja tiedon hakemiseen, kuten esim. kirjaston sähköiset hakupalvelut, Google Scholar tai tieteelliset tietokannat.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää erikoisempia tietopalveluja tiedon hakemiseen, kuten esim. kirjaston sähköiset hakupalvelut, Google Scholar tai tieteelliset tietokannat.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*
Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan äänenkäsittelyn perusteet (esim. nauhoittaminen, editointi).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan äänenkäsittelyn perusteet (esim. nauhoittaminen, editointi).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. *
Katso kysymyksen jakauma: Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. 
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.*
Katso kysymyksen jakauma: Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Osa-alueiden vertailu

Alla näet omien vastausten sijoittumisen suhteessa vertailtavaan vastaajaryhmään. Palkin koko kertoo, miten suuri osa vastaajista on tässä joukossa.

Selvästi keskivertoa huonommatVähän keskivertoa huonommatKeskiverrotVähän keskivertoa paremmatSelvästi keskivertoa paremmat
Teknologiset valmiudet1621221624
Toimintatavat1822162518
Asennoituminen33199317
Opetuskäyttö1321132230
Osaaminen2329142114

Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.

RanskaYleissivistävä
Kirjasarjan tehtävät8254
Sanakirja.org6328
Netistä löytämiäni valmiita tehtäviä7849
Abitreenit3712
Microsoft Word9689
Oppikirjojen sähköinen materiaali7560
Otavan oppimispelit ja tehtävät4327
YouTube9080
Otavan opepalvelu4328
SMART Notebook219
Otava opepalvelu4835
Sanomapro.fi6148
Adobe Connect92
Google Drive3726
Google-sivustot5140
Perunakellari3928
Perunakellari.fi3424
Google Docs3425
Google-kääntäjä3427

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.

RanskaYleissivistävä
Opettaja.tv326
Microsoft Paint319
Papunet.fi317
KiVa-pelit112
Papunet721
Yle Elävä Arkisto1532
Yle Areena3455
Pinterest1226
Geogebra17
Ylen opettaja.tv1935
GIMP16
Google Earth1327
Edu.fi1225
Picasa15
WSOY:n oppimispelit1222
Paint Shop Pro14
Windows Movie Maker915
IMovie914