Fysiikka, 1.1.2018-18.6.2019

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2021 (2 kpl) |   Vuosi 2020 (248 kpl) |   Vuosi 2019 (427 kpl) |   Vuosi 2018 (563 kpl) |   Vuosi 2017 (713 kpl) |   Vuosi 2016 (365 kpl) |   Vuosi 2015 (312 kpl) |   Vuosi 2014 (377 kpl) |   Vuosi 2013 (362 kpl) |   Vuosi 2012 (153 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Älypuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)***
Katso kysymyksen jakauma: Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Peruspuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia työni kehittämisessä.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen hyödyntänyt Opekan tuloksia työni kehittämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen***
Katso kysymyksen jakauma: Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)**
Katso kysymyksen jakauma: Ohjelmistoja, jotka on kehitetty nimenomaan opetustarkoituksiin (esim. Sketchpad, Geogebra, Interactive Physics)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Katso kysymyksen jakauma: Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.***
Katso kysymyksen jakauma: Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tabletti***
Katso kysymyksen jakauma: Tabletti
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Katso kysymyksen jakauma: Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.***
Katso kysymyksen jakauma: Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon esittäminen opetustilanteessa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Kannettava tietokone***
Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.***
Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Katso kysymyksen jakauma: Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?***
Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 2.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Palautteen antaminen oppilaille*
Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan tulostaa 3D-tulostimella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille*
Katso kysymyksen jakauma: Tukiopetuksen tai lisätehtävien antaminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.