Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2019 (399 kpl) | Vuosi 2018 (440 kpl) | Vuosi 2017 (561 kpl) | Vuosi 2016 (274 kpl) | Vuosi 2015 (237 kpl) | Vuosi 2014 (280 kpl) | Vuosi 2013 (314 kpl) | Vuosi 2012 (129 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Älypuhelin*** Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa** Katso kysymyksen jakauma: Tiedon esittäminen opetustilanteessa Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden oppimisen arviointi digitaalisten kokeiden avulla Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.** Katso kysymyksen jakauma: Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu** Katso kysymyksen jakauma: Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Palautteen antaminen oppilaille* Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)* Katso kysymyksen jakauma: Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha). Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.* Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan?* Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, jota oppilaat ja vierailijat voivat käyttää myös omilla laitteillaan? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot (esim. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt (esim. Moodle, SanomaPro, itslearning) Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Informaatiolukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* Katso kysymyksen jakauma: Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).* Katso kysymyksen jakauma: Työskentelemme usein oppilaiden kanssa koulun ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat) Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tabletti*** Katso kysymyksen jakauma: Tabletti Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Pöytäkone** Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)* Katso kysymyksen jakauma: Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi) Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.