Luokanopettaja (1-2 lk), 2012

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (2368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt***
Se frågans fördelning: Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.***
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)*
Se frågans fördelning: Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*
Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)***
Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)***
Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely***
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Verkko-oppimisympäristö***
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköinen oppimateriaali***
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)***
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja***
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön***
Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköposti ja kalenteri***
Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)***
Se frågans fördelning: Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Netiketti ja someketti***
Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tiedonhaku ja -hallinta***
Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tekijänoikeudet***
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)***
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):***
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?***
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)***
Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Oman opetusalan sovellukset***
Se frågans fördelning: Oman opetusalan sovellukset
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen***
Se frågans fördelning: Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä***
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet***
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)***
Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön.**
Se frågans fördelning: Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota koko opintojensa ajalta sähköiseen oppimisympäristöön.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):**
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.*
Se frågans fördelning: Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter2020212019
Rutiner1625261716
Inställning2425142611
Undervisningsbruk283017178
Kunnande17264198

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Luokanopettaja (1-2 lk)Allmän utbildning
SpelEtt4718
KiVa-spel3015
WSOY:s lärospel5236
LukiMat218
Papunet1610
Bokseriens uppgifter6658
Microsoft Paint2720
Sanoma pro4134
Otavas lärospel och uppgifter2117
Pedanet2421
Perunakellari108

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Luokanopettaja (1-2 lk)Allmän utbildning
Microsoft PowerPoint3653
Microsoft Excel1933
GIMP27
iOS14
Moodle410
Facebook49
Google Docs48
YouTube4656
Mozilla Firefox3746
Google Chrome813
Safari36
Paint Shop Pro36
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet58
Opettaja.tv69
Prezi12
Windows Movie Maker912
Adobe Photoshop57
Internet Explorer6065
Linux35
Google Earth24