Erityisopettaja tai erityisluokanopettaja, 1.1.2019-20.9.2020

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2021 (43 st.) |   År 2020 (540 st.) |   År 2019 (1247 st.) |   År 2018 (1384 st.) |   År 2017 (1724 st.) |   År 2016 (876 st.) |   År 2015 (501 st.) |   År 2014 (625 st.) |   År 2013 (716 st.) |   År 2012 (267 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)***
Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).***
Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Stationär dator***
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.***
Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Telefon med basfunktioner***
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.**
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans**
Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.**
Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.**
Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Se frågans fördelning: Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.*
Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.*
Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat resultaten av Opekan i utvecklingen av mitt arbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)***
Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)
Medeltal för den egna svarargruppen -2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?***
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Pekdator***
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Smarttelefon**
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare**
Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.**
Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.