Aineenopettaja, 1.1.2019-20.9.2020

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2020 (1357 st.) |   År 2019 (2853 st.) |   År 2018 (3564 st.) |   År 2017 (4487 st.) |   År 2016 (2188 st.) |   År 2015 (1759 st.) |   År 2014 (2224 st.) |   År 2013 (2349 st.) |   År 2012 (1012 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Stationär dator***
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Pekdator**
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.**
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*
Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.**
Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.**
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Vi arbetar ofta med eleverna utanför skolan med hjälp av mobilapparater (t.ex. smarttelefon, pekdator, bärbar dator) **
Se frågans fördelning: Vi arbetar ofta med eleverna utanför skolan med hjälp av mobilapparater (t.ex. smarttelefon, pekdator, bärbar dator)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*
Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*
Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
förbättrar elevernas studieprestationer*
Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bärbar dator*
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål *
Se frågans fördelning: Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer *
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.