Klasslärare (årkurser 5-6), 1.1.2018-13.1.2019

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2020 (362 st.) |   År 2019 (1268 st.) |   År 2018 (1458 st.) |   År 2017 (1916 st.) |   År 2016 (942 st.) |   År 2015 (579 st.) |   År 2014 (619 st.) |   År 2013 (772 st.) |   År 2012 (368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.***
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Stationär dator**
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.*
Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Telefon med basfunktioner*
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer **
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.**
Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Pekdator**
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Feedback till eleverna*
Se frågans fördelning: Feedback till eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bärbar dator*
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål *
Se frågans fördelning: Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*
Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.