Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2017 (143 st.) | År 2016 (152 st.) | År 2015 (153 st.) | År 2014 (179 st.) | År 2013 (201 st.) | År 2012 (79 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.** Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer * Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)* Se frågans fördelning: Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekdator* Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * Se frågans fördelning: hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.