Luokanopettaja (5-6 lk), 2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2022 (180 st.) |   År 2021 (519 st.) |   År 2020 (465 st.) |   År 2019 (1078 st.) |   År 2018 (1188 st.) |   År 2017 (1588 st.) |   År 2016 (783 st.) |   År 2015 (491 st.) |   År 2014 (554 st.) |   År 2013 (644 st.) |   År 2012 (277 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).**
Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ***
Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Pekdator**
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: **
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
försvagar elevernas skrivförmåga**
Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *
Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.