Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2017 (47 st.) | År 2016 (89 st.) | År 2015 (409 st.) | År 2014 (266 st.) | År 2013 (340 st.) | År 2012 (4 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner* Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekdator*** Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*** Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)** Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean) Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)** Se frågans fördelning: Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.** Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.** Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).** Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
förbättrar elevernas studieprestationer** Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.* Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.* Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.