Årsrapport 1.1.2013-23.11.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2024 (1611 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Används trådlöst nät vid din skola?***
Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola?
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.***
Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?***
Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)***
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.***
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)***
Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä***
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Tiedonhaku ja -hallinta**
Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Verkko-oppimisympäristö**
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)**
Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet**
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Sähköposti ja kalenteri**
Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön*
Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Netiketti ja someketti*
Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)*
Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali*
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)*
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Oman opetusalan sovellukset*
Se frågans fördelning: Oman opetusalan sovellukset
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen*
Se frågans fördelning: Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely*
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tekijänoikeudet*
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.***
Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.***
Se frågans fördelning: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.***
Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.***
Se frågans fördelning: Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)***
Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)*
Se frågans fördelning: Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

1.1.2013-23.11.2024År 2012
Kirjakuja.fi40
Yle Areena160
Pinterest51
Google+10
LibreOffice Writer20
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet158
Google Earth84
Fronter30
Dropbox42
Prezi22

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

1.1.2013-23.11.2024År 2012
Microsoft Word2686
Internet Explorer1165
Wilma1168
Windows1182
Bokseriens uppgifter1558
Mozilla Firefox846
Wikipedia1854
Microsoft PowerPoint1953
Varierande sidor som samlats från internet1246
YouTube2256
WSOY:s lärospel636
Helmi223
Microsoft Excel1233
Primus321
Sanoma pro1534
Elektroniskt material av läroböcker1635
Microsoft Paint620
OpenOffice Write518
KiVa-spel315
SpelEtt518
Pedanet821
Otavas lärospel och uppgifter717
Windows Movie Maker412
Google Chrome513
Moodle410
Adobe Photoshop27
GIMP27
Linux15
LukiMat38
Picasa26
Paint Shop Pro16
Safari26
Papunet510
Facebook59
iOS14
Geogebra14
SMART Notebook36
Google Docs59
Pages13
Android12
Opettaja.tv79
Twitter12
Yles opettaja.tv79
Perunakellari78