Årsrapport 1.1.2023-19.3.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2024 (515 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)**
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Främjar lärande och läranderesultat.*
Se frågans fördelning: Främjar lärande och läranderesultat.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*
Se frågans fördelning: Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Pekskärm eller presentationsskärm*
Se frågans fördelning: Pekskärm eller presentationsskärm
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Pekdator**
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Bärbar dator**
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.