Inställning
I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Inställning.
Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.
* = Frågan har omvänd inverkan på nivån.
Positiv svara | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31.12.2017-9.10.2019 | År 2024 | År 2023 | År 2022 | År 2021 | År 2020 | År 2019 | År 2018 | År 2017 | År 2016 | År 2015 | År 2014 | År 2013 | År 2012 | |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. * | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 54 % | 53 % | 57 % | 61 % | 63 % |
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 85 % | 85 % | 78 % |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. * | 67 % | 0 % | 0 % | 60 % | 61 % | 62 % | 65 % | 67 % | 67 % | 45 % | 45 % | 44 % | 39 % | 37 % |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 73 % | 72 % | 74 % | 74 % | 81 % |
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt. * | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 25 % | 24 % | 26 % | 25 % | 21 % |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. | 65 % | 70 % | 72 % | 65 % | 67 % | 66 % | 67 % | 65 % | 65 % | 58 % | 54 % | 47 % | 35 % | 0 % |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken eller ämnesområdeshandbok. * | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | % | 0 % | 100 % | 0 % |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor | 81 % | 78 % | 81 % | 83 % | 85 % | 81 % | 82 % | 80 % | 82 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
försvagar elevernas skrivförmåga * | 45 % | 63 % | 58 % | 49 % | 39 % | 44 % | 43 % | 45 % | 44 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare | 68 % | 56 % | 62 % | 66 % | 70 % | 67 % | 67 % | 68 % | 69 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
minskar elevernas samarbete med andra elever * | 13 % | 25 % | 20 % | 16 % | 11 % | 11 % | 13 % | 13 % | 11 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra | 46 % | 34 % | 37 % | 45 % | 45 % | 46 % | 45 % | 47 % | 49 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
minskar elevernas intresse för studierna * | 6.5 % | 16 % | 11 % | 10 % | 6.1 % | 6.5 % | 6.7 % | 6.2 % | 5.1 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * | 20 % | 30 % | 27 % | 22 % | 17 % | 17 % | 20 % | 20 % | 18 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet | 48 % | 40 % | 40 % | 45 % | 50 % | 49 % | 48 % | 49 % | 52 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
försvagar elevernas matematiska förmåga * | 12 % | 21 % | 17 % | 16 % | 9.5 % | 12 % | 12 % | 12 % | 12 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
förbättrar elevernas studieprestationer | 23 % | 0 % | 0 % | 28 % | 25 % | 24 % | 23 % | 23 % | 24 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Främjar lärande och läranderesultat. | 0 % | 31 % | 37 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
31.12.2017-9.10.2019 | År 2024 | År 2023 | År 2022 | År 2021 | År 2020 | År 2019 | År 2018 | År 2017 | År 2016 | År 2015 | År 2014 | År 2013 | År 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taso 0-1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 |
Taso 1-2 | 24 | 30 | 25 | 27 | 20 | 23 | 24 | 24 | 22 | 36 | 37 | 33 | 36 | 29 |
Taso 2-3 | 66 | 60 | 66 | 62 | 69 | 67 | 66 | 67 | 67 | 48 | 47 | 52 | 52 | 60 |
Taso 3-4 | 8 | 7 | 8 | 10 | 10 | 9 | 8 | 8 | 9 | 11 | 11 | 12 | 9 | 9 |
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 31.12.2017 och 9.10.2019. Uppgifterna på denna sida ändras inte.