Årsrapport 1.1.2023-28.1.2023

« Tillbaka

Undervisningsbruk

I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Undervisningsbruk.

Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.

Positiv svara
Alla som svarat
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
67 %
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
90 %
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
26 %
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
7.5 %
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
8.4 %
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
 %
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
36 %
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
 %
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.
 %
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.
60 %
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
63 %
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.
 %
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).
17 %
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.
 %
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
 %
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger
66 %
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer
28 %
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
12 %
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.
23 %
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
10 %
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.
30 %
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.
23 %
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).
66 %
Fördelningen av Undervisningsbruk i delområdet
Alla som svarat
Taso
0-1
15
Taso
1-2
56
Taso
2-3
25
Taso
3-4
4