Årsrapport 31.12.2012-18.6.2019

« Tillbaka

Undervisningsbruk

I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Undervisningsbruk.

Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.

Positiv svara
Alla som svarat
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
73 %
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
65 %
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
8 %
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
24 %
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.
77 %
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
76 %
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
25 %
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.
16 %
Jag använder skolans elevförvaltningssystem (t.ex. Wilma, Helmi) i kommunikationen mellan hem och skola.
90 %
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.
33 %
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen.
50 %
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).
17 %
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.
24 %
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.
7.6 %
Jag delar med mig av studiematerial som jag producerat åt andra lärare.
 %
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.
18 %
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
15 %
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
9.1 %
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
6.3 %
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
6.6 %
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
26 %
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
4.6 %
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.
29 %
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.
66 %
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
75 %
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.
76 %
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).
6.1 %
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).
7.4 %
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.
52 %
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
18 %
En gång per vecka eller mer
Alla som svarat
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
80 %
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?
9 %
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.
 %
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?
36 %
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?
22 %
Fördelningen av Undervisningsbruk i delområdet
Alla som svarat
Taso
0-1
14
Taso
1-2
61
Taso
2-3
24
Taso
3-4
2