« Tillbaka
Undervisningsbruk
I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Undervisningsbruk.
Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.
| Positiv svara |
---|
| Alla som svarat |
---|
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. | 69 % |
---|
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) | 68 % |
---|
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. | 9.8 % |
---|
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. | 26 % |
---|
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut. | 78 % |
---|
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. | 78 % |
---|
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. | 27 % |
---|
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö. | 18 % |
---|
Jag använder skolans elevförvaltningssystem (t.ex. Wilma, Helmi) i kommunikationen mellan hem och skola. | 91 % |
---|
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning. | 34 % |
---|
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. | 50 % |
---|
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar). | 20 % |
---|
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. | 27 % |
---|
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. | 7.8 % |
---|
Jag delar med mig av studiematerial som jag producerat åt andra lärare. | % |
---|
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. | 19 % |
---|
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. | 17 % |
---|
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. | 9.2 % |
---|
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 7.5 % |
---|
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 7 % |
---|
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. | 30 % |
---|
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. | 5.9 % |
---|
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. | 30 % |
---|
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. | 67 % |
---|
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). | 74 % |
---|
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. | 77 % |
---|
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia). | 5.9 % |
---|
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). | 8.5 % |
---|
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. | 52 % |
---|
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. | 19 % |
---|
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger | 68 % |
---|
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer | 40 % |
---|
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. | 21 % |
---|
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik. | 28 % |
---|
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 11 % |
---|
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande. | 35 % |
---|
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande. | 21 % |
---|
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar). | 74 % |
---|
Fördelningen av Undervisningsbruk i delområdet
| Alla som svarat |
Taso 0-1 | 14 |
---|
Taso 1-2 | 60 |
---|
Taso 2-3 | 24 |
---|
Taso 3-4 | 2 |
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2014 och 29.5.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.