« Tillbaka
Undervisningsbruk
I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Undervisningsbruk.
Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.
| Positiv svara |
---|
| 1.1.2017-24.2.2024 | År 2025 | År 2024 | År 2023 | År 2022 | År 2021 | År 2020 | År 2019 | År 2018 | År 2017 | År 2016 | År 2015 | År 2014 | År 2013 | År 2012 |
---|
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. | 66 % | 0 % | 0 % | 0 % | 51 % | 58 % | 59 % | 64 % | 70 % | 73 % | 76 % | 76 % | 82 % | 81 % | 74 % |
---|
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) | 69 % | 86 % | 59 % | 67 % | 70 % | 68 % | 71 % | 69 % | 70 % | 70 % | 67 % | 67 % | 56 % | 36 % | 23 % |
---|
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 11 % | 13 % | 4.2 % | 3.5 % | 2.8 % |
---|
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 22 % | 27 % | 26 % | 20 % | 16 % |
---|
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 80 % | 78 % | 0 % |
---|
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. | 79 % | 43 % | 90 % | 89 % | 86 % | 84 % | 81 % | 81 % | 76 % | 75 % | 82 % | 79 % | 77 % | 75 % | 0 % |
---|
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. | 28 % | 43 % | 31 % | 30 % | 40 % | 29 % | 33 % | 28 % | 26 % | 25 % | 22 % | 27 % | 23 % | 16 % | 0 % |
---|
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 19 % | 18 % | 15 % | 11 % | 0 % |
---|
Jag använder skolans elevförvaltningssystem (t.ex. Wilma, Helmi) i kommunikationen mellan hem och skola. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 94 % | 92 % | 0 % |
---|
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 33 % | 32 % | 35 % | 27 % | 0 % |
---|
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 54 % | 51 % | 53 % | 52 % | 0 % |
---|
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar). | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 20 % | 15 % | 0 % |
---|
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 31 % | 29 % | 23 % | 14 % | 0 % |
---|
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 4.9 % | 8.1 % | 7 % | 6.1 % | 0 % |
---|
Jag delar med mig av studiematerial som jag producerat åt andra lärare. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | % | 0 % | % | 0 % |
---|
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. | 19 % | 0 % | 0 % | 0 % | 22 % | 18 % | 19 % | 19 % | 19 % | 17 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. | 17 % | 0 % | 0 % | 0 % | 24 % | 20 % | 18 % | 19 % | 16 % | 13 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. | 9.2 % | 57 % | 7.1 % | 7.2 % | 10 % | 8.9 % | 10 % | 9.7 % | 9.2 % | 8.7 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 7.4 % | 43 % | 8 % | 6.7 % | 12 % | 8.8 % | 9.8 % | 6.5 % | 6.7 % | 5.7 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 6.9 % | 0 % | 0 % | % | 6.5 % | 8.4 % | 6.2 % | 7.4 % | 6.7 % | 6.2 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. | 30 % | 57 % | 42 % | 39 % | 39 % | 35 % | 32 % | 31 % | 26 % | 24 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. | 6.1 % | 0 % | 0 % | % | 17 % | 9.7 % | 7.6 % | 5.6 % | 4.9 % | 3.6 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. | 30 % | 0 % | 0 % | % | 36 % | 32 % | 30 % | 30 % | 29 % | 27 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. | 67 % | 57 % | 65 % | 62 % | 72 % | 71 % | 70 % | 70 % | 67 % | 65 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). | 74 % | 43 % | 69 % | 69 % | 74 % | 75 % | 74 % | 75 % | 75 % | 75 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. | 77 % | 0 % | 0 % | % | 78 % | 79 % | 78 % | 78 % | 76 % | 76 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia). | 5.9 % | 0 % | 0 % | 0 % | 6.3 % | 4.6 % | 4.6 % | 5.8 % | 6.2 % | 6.5 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). | 8.3 % | 29 % | 16 % | 18 % | 11 % | 6.8 % | 9 % | 7.1 % | 7.7 % | 6.8 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. | 52 % | 0 % | 0 % | % | 54 % | 50 % | 51 % | 52 % | 53 % | 51 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. | 19 % | 0 % | 0 % | % | 24 % | 21 % | 18 % | 21 % | 19 % | 14 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger | 68 % | 43 % | 67 % | 68 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer | 40 % | 29 % | 39 % | 40 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. | 20 % | 71 % | 22 % | 21 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik. | 29 % | 43 % | 30 % | 28 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. | 12 % | % | 11 % | 13 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande. | 33 % | 43 % | 37 % | 32 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande. | 20 % | 43 % | 19 % | 20 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar). | 72 % | 71 % | 76 % | 71 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
---|
Fördelningen av Undervisningsbruk i delområdet
| 1.1.2017-24.2.2024 | År 2025 | År 2024 | År 2023 | År 2022 | År 2021 | År 2020 | År 2019 | År 2018 | År 2017 | År 2016 | År 2015 | År 2014 | År 2013 | År 2012 |
Taso 0-1 | 15 | 0 | 10 | 11 | 11 | 12 | 14 | 14 | 14 | 20 | 10 | 11 | 4 | 5 | 4 |
---|
Taso 1-2 | 61 | 57 | 53 | 54 | 57 | 61 | 61 | 62 | 63 | 63 | 63 | 61 | 51 | 61 | 51 |
---|
Taso 2-3 | 22 | 0 | 35 | 31 | 30 | 26 | 23 | 23 | 21 | 16 | 25 | 25 | 41 | 31 | 37 |
---|
Taso 3-4 | 1 | 43 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 8 |
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2017 och 24.2.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.