« Tillbaka
Kunnande
I det nedanstående ser du vilka frågor som ingår i ett delområde Kunnande.
Tips: Genom att klicka på frågan får du fram en enskild frågas fördelning och svarsalternativen.
* = Frågan har omvänd inverkan på nivån.
| Positiv svara |
---|
| Alla som svarat |
---|
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. | 59 % |
---|
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). | 62 % |
---|
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. | 85 % |
---|
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video). | 46 % |
---|
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet. | 65 % |
---|
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor). | 96 % |
---|
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync). | 70 % |
---|
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki). | 56 % |
---|
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). | 97 % |
---|
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. | 52 % |
---|
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+). | 71 % |
---|
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet. | 31 % |
---|
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer). | 99 % |
---|
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar). | 79 % |
---|
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress). | 84 % |
---|
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). | 38 % |
---|
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.). | 57 % |
---|
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare). | 32 % |
---|
Jag kan använda dokumentkamera smidigt. | 89 % |
---|
Jag kan använda dataprojektor smidigt. | 86 % |
---|
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt. | 84 % |
---|
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt. | 34 % |
---|
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync). | 26 % |
---|
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer). | 10 % |
---|
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor). | 96 % |
---|
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen. | 57 % |
---|
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video). | 51 % |
---|
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn. | 91 % |
---|
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek). | 80 % |
---|
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). | 35 % |
---|
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering). | 33 % |
---|
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen. * | 16 % |
---|
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service. | 74 % |
---|
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord. | 65 % |
---|
Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. | 93 % |
---|
Jag kan dra nytta av särskilda informationsservice för sökning, som t.ex.. elektroniska söktjänster i biblioteket, Google Scholar eller vetenskapliga databaser. | 56 % |
---|
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet). | 57 % |
---|
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning. | 18 % |
---|
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden. | 7 % |
---|
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen. | 43 % |
---|
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data. | 61 % |
---|
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten. | 29 % |
---|
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. | 45 % |
---|
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. | 67 % |
---|
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet. | 74 % |
---|
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor. | 34 % |
---|
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). | 23 % |
---|
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR). | 5.8 % |
---|
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. | 7.9 % |
---|
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. | 48 % |
---|
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar. * | 28 % |
---|
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. | 32 % |
---|
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning) | 73 % |
---|
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning). | 88 % |
---|
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer. | 79 % |
---|
Fördelningen av Kunnande i delområdet
| Alla som svarat |
Taso 0-1 | 3 |
---|
Taso 1-2 | 46 |
---|
Taso 2-3 | 45 |
---|
Taso 3-4 | 5 |
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2016 och 23.5.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.