Samhällslära, 1.1.2019-20.8.2019

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (6017 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.***
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) ***
Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.***
Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Feedback till eleverna***
Se frågans fördelning: Feedback till eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Se frågans fördelning: Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)*
Se frågans fördelning: Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.*
Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*
Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.***
Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Pekdator***
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.***
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)***
Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Telefon med basfunktioner**
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).**
Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
försvagar elevernas matematiska förmåga**
Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)**
Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)
Medeltal för den egna svarargruppen -2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.**
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.*
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärandemiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
förbättrar elevernas studieprestationer*
Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
försvagar elevernas skrivförmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål *
Se frågans fördelning: Program, programvaror och tjänster som tagits fram uttryckligen för undervisningsändamål
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter2720271511
Rutiner2623142116
Inställning2718191621
Undervisningsbruk515193031
Kunnande3614171617