Historia, 2012

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (2368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
n***
Se frågans fördelning: n
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen**
Se frågans fördelning: Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Verkko-oppimisympäristö**
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Esitystekniikka opetuskäytössä*
Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali*
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)*
Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tiedonhaku ja -hallinta*
Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)*
Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tekijänoikeudet*
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*
Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):*
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön*
Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja*
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*
Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter1525211524
Rutiner1623202714
Inställning2219152519
Undervisningsbruk1410163030
Kunnande517361823

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

HistoriaAllmän utbildning
Microsoft PowerPoint7453
YouTube7356
Mozilla Firefox6246
Moodle2010
OpenOffice Write2918
Varierande sidor som samlats från internet5746
Twitter51
Abitreenit83
Google Docs148

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

HistoriaAllmän utbildning
SpelEtt118
KiVa-spel215
WSOY:s lärospel1136
Papunet110
LukiMat18
Perunakellari18
Windows Movie Maker412
Sanoma pro2334
Helmi1423
Otavas lärospel och uppgifter1017
Safari26
Microsoft Paint1420