Svenska , 2012

« Tillbaka

Skillnader jämfört med andra personers svar

Svarargrupp som jämförs:   Allmän utbildning (2368 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tietoturva ja tietosuoja***
Se frågans fördelning: Tietoturva ja tietosuoja
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)***
Se frågans fördelning: Päätelaitteet (työasema ja kannettava tietokone)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Tiedonhaku ja -hallinta***
Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)***
Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)***
Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)***
Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Sähköposti ja kalenteri***
Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet***
Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Tekijänoikeudet***
Se frågans fördelning: Tekijänoikeudet
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt**
Se frågans fördelning: Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön**
Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely**
Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):*
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietoturvasta (esimerkiksi virustorjunta ja varmuuskopiointi) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):*
Se frågans fördelning: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten tietämystäsi tietosuojasta (esimerkiksi henkilötietolaki) (valitse yksi):
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sähköinen oppimateriaali*
Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)*
Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Netiketti ja someketti*
Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Verkko-oppimisympäristö*
Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Används trådlöst nät vid din skola?*
Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)*
Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Jämförelse av delområden

I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.

Klart sämre än genomsnittetLite sämre än genomsnittetGenomsnittetLite bättre än genomsnittetKlart bättre än genomsnittet
Teknologiska färdigheter1824161923
Rutiner2219222413
Inställning193618188
Undervisningsbruk1720183015
Kunnande1222451111

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Svenska Allmän utbildning
Bokseriens uppgifter8358
Sanoma pro5534
Elektroniskt material av läroböcker5635
YouTube7456
Otavas lärospel och uppgifter3317
Abitreenit133
Mozilla Firefox5846
WSOY:s lärospel4736
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet158
SMART Notebook106
Google Chrome1813
Google Docs138

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Svenska Allmän utbildning
Windows Movie Maker212
KiVa-spel315
Microsoft Paint620
Pedanet921
GIMP27
Microsoft Excel1933
Paint Shop Pro26
Adobe Photoshop37
Papunet410
Imovie13
Yles opettaja.tv49
Picasa36
Opettaja.tv69
Perunakellari58
Primus1621
Safari36