Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Alla som svarat (4850 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).** Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki). Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).** Se frågans fördelning: Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.* Se frågans fördelning: Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).* Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).* Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.* Se frågans fördelning: Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).* Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek). Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).* Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.** Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.** Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.** Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).* Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.* Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.* Se frågans fördelning: Min skola stöds IKT-utbildning deltagande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?* Se frågans fördelning: Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner? Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.* Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 30 | 20 | 22 | 16 | 12 |
Rutiner | 24 | 23 | 21 | 17 | 14 |
Inställning | 13 | 24 | 20 | 26 | 17 |
Undervisningsbruk | 25 | 28 | 20 | 15 | 13 |
Kunnande | 20 | 20 | 20 | 16 | 25 |
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Handarbete / slöjd | Alla som svarat | |
---|---|---|
Picasa | 13 | 5 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Handarbete / slöjd | Alla som svarat | |
---|---|---|
Otavas lärospel och uppgifter | 3 | 24 |
Otava opepalvelu | 6 | 30 |
Bokseriens uppgifter | 13 | 46 |
Papunet.fi | 2 | 17 |
Papunet | 3 | 21 |
Otavan opepalvelu | 5 | 24 |
Abitreenit | 1 | 10 |
WSOY:s lärospel | 3 | 19 |
Sanoma pro | 21 | 53 |
SanomaPron pelit | 8 | 30 |
Perunakellari | 7 | 26 |
Sanomapro.fi | 16 | 42 |
Moodle | 2 | 13 |
SpelEtt | 3 | 16 |
Elektroniskt material av läroböcker | 26 | 55 |
Varierande sidor som samlats från internet | 23 | 50 |
KiVa-spel | 2 | 10 |
Perunakellari.fi | 8 | 22 |
Opettaja.tv | 9 | 24 |
Yle Levande Arkiv | 15 | 30 |
9 | 21 | |
Fronter | 6 | 15 |
SMART Notebook | 2 | 8 |
Yles opettaja.tv | 18 | 32 |
Google Earth | 14 | 26 |
Adobe Acrobat | 20 | 32 |
Google+ | 2 | 7 |
Edu.fi | 14 | 24 |
Wikipedia | 49 | 64 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 8 | 16 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 33 | 47 |
Pedanet | 23 | 34 |
Yle Areena | 41 | 53 |
Imovie | 8 | 13 |
Microsoft Word | 82 | 89 |
YouTube | 70 | 79 |
Sanakirja.org | 21 | 28 |
OpenOffice Write | 8 | 13 |
IPad appseja | 14 | 19 |
Microsoft PowerPoint | 60 | 67 |