Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Allmän utbildning (3862 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*** Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*** Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)** Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Feedback till eleverna** Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) ** Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.** Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer * Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.* Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Stationär dator* Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)* Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean) Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*** Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*** Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*** Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*** Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).** Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** Se frågans fördelning: Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga** Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
förbättrar elevernas studieprestationer** Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
försvagar elevernas skrivförmåga** Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon* Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)* Se frågans fördelning: Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram) Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekdator* Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 19 | 30 | 16 | 16 | 19 |
Rutiner | 16 | 28 | 18 | 17 | 21 |
Inställning | 25 | 20 | 25 | 19 | 10 |
Undervisningsbruk | 9 | 24 | 20 | 22 | 26 |
Kunnande | 20 | 13 | 29 | 24 | 13 |