Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Allmän utbildning (3862 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*** Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*** Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*** Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*** Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Feedback till eleverna*** Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer * Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)* Se frågans fördelning: Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.* Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).* Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype). Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*** Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*** Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Smarttelefon*** Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*** Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).*** Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*** Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*** Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.** Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
förbättrar elevernas studieprestationer** Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Pekdator** Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna * Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 21 | 19 | 28 | 17 | 14 |
Rutiner | 26 | 21 | 24 | 13 | 15 |
Inställning | 25 | 16 | 19 | 19 | 20 |
Undervisningsbruk | 6 | 14 | 18 | 26 | 36 |
Kunnande | 15 | 19 | 23 | 27 | 17 |