Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Alla som svarat (11934 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer *** Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.** Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.** Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.* Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bärbar dator* Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*** Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*** Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*** Se frågans fördelning: Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*** Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)* Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design) Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner* Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Stationär dator* Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.* Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon* Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 8 | 22 | 18 | 20 | 32 |
Rutiner | 16 | 20 | 30 | 16 | 18 |
Inställning | 16 | 18 | 34 | 22 | 10 |
Undervisningsbruk | 4 | 30 | 16 | 22 | 28 |
Kunnande | 18 | 29 | 20 | 20 | 12 |