Skillnader jämfört med andra personers svar
Svarargrupp som jämförs: Allmän utbildning (5905 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.* Se frågans fördelning: Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *** Se frågans fördelning: Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. *** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -2.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.*** Se frågans fördelning: Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden. Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner? Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek). Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*** Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material. Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.*** Se frågans fördelning: Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress). Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*** Se frågans fördelning: Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar). Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*** Se frågans fördelning: Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)? Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.*** Se frågans fördelning: Min skola stöds IKT-utbildning deltagande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.). Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan dra nytta av särskilda informationsservice för sökning, som t.ex.. elektroniska söktjänster i biblioteket, Google Scholar eller vetenskapliga databaser.*** Se frågans fördelning: Jag kan dra nytta av särskilda informationsservice för sökning, som t.ex.. elektroniska söktjänster i biblioteket, Google Scholar eller vetenskapliga databaser. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.** Se frågans fördelning: Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.** Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering? Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.** Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).** Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.** Se frågans fördelning: I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).** Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet). Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. * Se frågans fördelning: Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.* Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).* Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki). Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Jämförelse av delområden
I det nedanstående ser du hur dina egna svar placerar sig i förhållande till den svarargrupp som jämförs. Balkens storlek visar hur stor del av svararna finns i denna grupp.
Klart sämre än genomsnittet | Lite sämre än genomsnittet | Genomsnittet | Lite bättre än genomsnittet | Klart bättre än genomsnittet | |
---|---|---|---|---|---|
Teknologiska färdigheter | 23 | 20 | 20 | 18 | 19 |
Rutiner | 34 | 24 | 26 | 13 | 3 |
Inställning | 22 | 28 | 19 | 20 | 11 |
Undervisningsbruk | 35 | 27 | 17 | 12 | 8 |
Kunnande | 34 | 27 | 22 | 11 | 6 |
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Huslig ekonomi | Allmän utbildning | |
---|---|---|
Google-sivustot | 64 | 55 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Huslig ekonomi | Allmän utbildning | |
---|---|---|
Otavas lärospel och uppgifter | 3 | 30 |
LukiMat | 1 | 13 |
Otavan opepalvelu | 5 | 30 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 4 | 26 |
Otava opepalvelu | 7 | 37 |
SanomaPron pelit | 9 | 39 |
WSOY:s lärospel | 5 | 24 |
Perunakellari | 7 | 30 |
Perunakellari.fi | 6 | 26 |
10 | 34 | |
Google Earth | 9 | 31 |
IPad appseja | 7 | 27 |
Bokseriens uppgifter | 27 | 59 |
Imovie | 6 | 23 |
Sanomapro.fi | 27 | 53 |
Sanakirja.org | 11 | 28 |
Microsoft Paint | 7 | 21 |
Elektroniskt material av läroböcker | 41 | 65 |
Windows Movie Maker | 5 | 16 |
KiVa-spel | 3 | 12 |
Prezi | 2 | 8 |
Sanoma pro | 42 | 64 |
Wikipedia | 46 | 67 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 33 | 52 |
SMART Notebook | 1 | 6 |
Opettaja.tv | 14 | 27 |
Varierande sidor som samlats från internet | 38 | 55 |
Yles opettaja.tv | 24 | 39 |
Geogebra | 1 | 5 |
Papunet.fi | 9 | 19 |
Moodle | 2 | 7 |
Papunet | 13 | 23 |
LibreOffice Writer | 2 | 6 |
Google-översättare | 15 | 24 |
GIMP | 3 | 7 |
Abitreenit | 2 | 5 |
Adobe Acrobat | 19 | 29 |
Dropbox | 7 | 12 |
Paint Shop Pro | 2 | 5 |
Adobe Photoshop | 3 | 6 |
Picasa | 2 | 5 |
15 | 21 | |
Microsoft Excel | 28 | 35 |
Google bilder | 61 | 69 |
Pages | 3 | 6 |
Yle Levande Arkiv | 27 | 32 |