Geografi , 2019

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2018 (264 st.) |   År 2017 (316 st.) |   År 2016 (165 st.) |   År 2015 (141 st.) |   År 2014 (155 st.) |   År 2013 (194 st.) |   År 2012 (83 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.**
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Smarttelefon**
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Pekdator*
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?*
Se frågans fördelning: Har din skola ett trådlöst nät som elever och besökare kan använda även med egna apparater?
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Telefon med basfunktioner**
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.**
Se frågans fördelning: När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp.**
Se frågans fördelning: I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*
Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.