Huslig ekonomi, 2016

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2015 (89 st.) |   År 2014 (92 st.) |   År 2013 (119 st.) |   År 2012 (48 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. *
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?**
Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*
Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.*
Se frågans fördelning: Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.
Medeltal för den egna svarargruppen -2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -2.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.*
Se frågans fördelning: Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2016 År 2015
Google-sivustot6439
Perunakellari71
Google+82
Otava opepalvelu72
WSOY:s lärospel51
Bokseriens uppgifter2718
Ipad tillämpningar för undervisning41

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2016 År 2015
Sanakirja.org1120
Google Docs1322
Adobe Photoshop38
Prezi27
Google-översättare1522
SMART Notebook14