Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2015 (89 st.) | År 2014 (92 st.) | År 2013 (119 st.) | År 2012 (48 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.* Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.* Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. * Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). * Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). Medeltal för den egna svarargruppen 1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?** Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort? Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.* Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.* Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.* Se frågans fördelning: Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden. Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).* Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek). Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).* Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -2.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.* Se frågans fördelning: Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2015 | |
---|---|---|
Google-sivustot | 64 | 39 |
Perunakellari | 7 | 1 |
Google+ | 8 | 2 |
Otava opepalvelu | 7 | 2 |
WSOY:s lärospel | 5 | 1 |
Bokseriens uppgifter | 27 | 18 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 4 | 1 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2015 | |
---|---|---|
Sanakirja.org | 11 | 20 |
Google Docs | 13 | 22 |
Adobe Photoshop | 3 | 8 |
Prezi | 2 | 7 |
Google-översättare | 15 | 22 |
SMART Notebook | 1 | 4 |