Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2017 (313 st.) | År 2016 (166 st.) | År 2015 (142 st.) | År 2014 (170 st.) | År 2013 (159 st.) | År 2012 (77 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.** Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** Se frågans fördelning: Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Bärbar dator** Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.** Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans** Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.* Se frågans fördelning: Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)* Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.* Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.* Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.* Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.* Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon* Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner** Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
minskar elevernas samarbete med andra elever* Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekdator* Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.