Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2020 (95 st.) | År 2019 (200 st.) | År 2018 (213 st.) | År 2017 (214 st.) | År 2016 (72 st.) | År 2015 (65 st.) | År 2014 (106 st.) | År 2013 (90 st.) | År 2012 (35 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.** Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.** Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bärbar dator* Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).* Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype). Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon** Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).* Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.